Podzielę się z Wami z tym co udało mi się zdobyć
NIEDOSTOSOWANIE SPOŁECZNE
Dewiacje, wykolejenie, nieprzystosowanie, psychologia skupia się na wynikach wew., socjologia na czynnikach zew- społeczne; medycyna na czynnikach genetycznych/ biologicznych.
Norma- dostosowanie się do ogólnych wartości. Wychodzenie poza normę będzie patologią.
Patologia- coś co odstępuje od normy, zasady obowiązującej w danym systemie społecznym.
Metodyka- zbiór zachowań, metod, postępowania resocjalizacyjnego
Instytucje resocjalizacyjne:
Instytucja- zespół norm, zasad dotyczących organizacji jakiejś dziedziny życia społ.Jest to zakład o charakterze publicznym, realizuje określone zadania. Podmiot zadań zależy od osobowości wychowanka oraz od jego stopnia społecznego i przestępczego wykolejenia.
Ośrodki dla nieletnich:
-placówki o charakterze otwartym
-placówki o charakterze zamkniętym dla wielokrotnych uciekinierów
-placówki o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich w wysokim stopniu wykolejenia.
Inny podział placówek:
- resocjalizujące przeznaczone dla młodych niedostosowanych społ.
o normalnym stopniu rozwoju
-resocjalizująco-rewalidacyjne dla młodych niedostosowanych i upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
-resocjalizująco- lecznicze przeznaczone dla niedostosowanych społ. z zaburzeniami nerwowo- psychicznymi i innymi zaburzeniami rozwoju osobowości.
Główne placówki:
- zakłady karne dla młodocianych
-odbywających karę pozbawienia wolności 1 rok.
- młodocianych z aresztu wojskowego
Metodyka- zbiór zasad jakiejś działalności umożliwiające społ i edukacyjne osiągnięcie celu.
Metodyka wychowania- zasady , zalecenia w których zawarte są reguły których przestrzeganie umożliwia efektywne / skuteczne/ ekonomiczne osiągnięcie celów wychowawczych.
Swoje założenia czerpie z:
Psychologii rozwojowej, wych i społ
Psychoterapii i psychologii klinicznej
Socjologii
Prawa i kryminologii
Założenia tworzą strukturę mechaniczną:
Ogólne zasady wychowawczo- resocjalizacyjne
Modele podejściowe- ogólny opis o wspólnych cechach zjawiska umożliwiają efektywne oddziaływania na te zjawiska np. osobowość- co zrobić by zmienić ową osobowość
Aksjologia wychowania- system wartości z którego wynika pewien ideał wychowania- ideał wychowawczy i podporządkowany mu cel wychowania.
Zalecenia strategiczne wg Jedlewskiego:
STRATEGIA- kluczowe ogniwo postępowania, reformującego postawy inspirującego , ukierunkowującego oraz podtrzymującego proces reedukacji.
Zalecenia strategiczne – cele etapowe, których osiągnięcie stanowi warunek zdobycia tego głównego celu.
TYPY STRATEGII:
- strategia zmiany dominacji postawy- dotyczy kształtowania odpowiednich motywów, wartości pozytywnych/ emocjonalnych/ społecznych
- strategia zmiany integracji
Oddziaływania etiopowe- usuwanie negatywnych , niepożądanych działań.
Oddziaływania egotropowe- przekształcanie postaw aspołecznych oraz ich wzajemnych powiązań. Odwołanie do zainteresowań wychowania , norm społ.
Oddziaływania semiotropowe- usuwanie skutków psychicznych które powstały na wskutek negatywnych wymiarów.
Działania podejmowane przez wychowanie:
- postulowane- określenie celów operacyjnych, możliwe są na podstawie zebranych informacji
-optymalizowanie- sporządzenie rozmaitych wersji działań, wybór najlepszego sposobu spośród wszystkich.
- realizowanie- stosowanie środków zgodnie z ustalonymi wcześniej metodami.
Rola funkcji jako konkretnych działań:
- opiekuńcza- opieka wielostronna – potrzeby zaspokojone i niezaspokojone
- wychowawczo- diagnostyczna- przysposobienie wychowania do funkcjonowania w roli ucznia poprzez aktywny udział wychowawcy.
Rodzaje postępowania:
- korekcyjne- zmiana/ uzupełnianie czymś pożytecznym, wpojenie systemów i norm.
- peporacyjne- - usuwanie trudności, które nie pozwalają na działania korekcyjne.
Cele dotyczące rozwoju emocjonalnego:
- wspomaganie motywacji do zmian
- zaspokojenie podstawowych potrzeb- pozytywne dośw. Emocji
- zaspokojenie większych potrzeb – odraczanie
- kształtowanie więzi emocjonalnych z innymi ludźmi
- empatia
Rozwój intelektualno- orientacyjny
- kreowanie realistycznego obrazu świata, samego siebie , poczucia tożsamości, wiary w siebie , pozytywnej samooceny
- odnalezienie mocnych stron, zdolności twórczych- indywidualizacja
- przekazywanie wartości
- kształtowanie perspektyw na życie- przyszłość z optymizmem
Rozwój społeczny:
- kształtowanie umiejętności decentracji/ umiejętności interpersonalnych
- kształtowanie pozytywnych postaw wobec innych ludzi
Cele dotyczące charakteru:
- uczenie odpowiedzialności za własne czyny i słowo
- uczenie samodzielności , gotowości do działania w celu zaspokojenia swoich pozytywnych potrzeb
- samodyscyplina/ obowiązkowość
- uczenie wewnętrznego poczucia wartości, przekonywanie że każdy ma wpływ na to , co robi
- uczenie przewidywania konsekwencji za swoje czyny. Konsekwencje własnych zachowań
Zasady oddziaływania resocjalizującego wg Czapowa
1.Zasada redukcji- odrzucanie zachowań negatywnych i nabywanie zachowań pozytywnych.
2.Zasada wszechstronnego rozwoju osobowości- rozwój emocjonalny/ społecznych/ motywacyjny/ fizyczny/ psychiczny
3.Zasada wszechstronnej i perspektywistycznej opieki
4.Zasada respektowania- jednoznaczne i konkretne wymagania wychowawcy
5.Zasada akceptacji- od wychowawcy wymaga postawy terapeutycznej i wyróżnia się pełną akceptacją każdego wychowanka takim jakim jest
Metody wg Górskiego
1.Wpływ osobisty:
- przykład własny
- doradzanie wychowawcze
- przekonywanie
2.Oddziaływanie sytuacyjne
- organizowanie doświadczeń uczących
- nagradzanie / karanie
- uświadomienie skutków zachowań
-trening- aktywny udzial podopiecznego, komunikacja interpersonalna
3.Grupa jako środek resocjalizacji
- kształtowanie norm/ struktury grup
- metoda samorządu
- podnoszenie spoistości i prestiżu grupy
- sposoby kierowania grupą
4.Resocjalizacyjna rola kultury
- nauczanie resocjalizujące
- aktywizowanie pracownika
- organizowanie rekreacji
- wzory kulturowe